WWW.POPKUNGEN.BLOGG.SE

MARCUS GÄSTBLOGGAR


Tjena!
Vill först berömma dig för den här bloggen. Klart läsvärd i mina ögon!
 
När den här idéen kom om gästbloggandet så tvekade jag inte en sekund att slänga iväg ett mail.
 
Följande vill jag dela med mig:
 
Sommaren -97 skulle bli speciell för min del. Men jag kan berätta allt från början.
 
Sedan jag var liten så har jag växt upp med Michael Jackson´s musik. Det var min bror som väckte mitt intresse. Men den som väckte hans var hans kompis
som var redan då ett stort fan av MJ. Jag var väl säkert runt 6-7 år.
 
Intresset blossade upp ännu mer och brorsan började imitera Michael´s danser. Han var rätt duktig, men ändå så var han knappt i närheten av hans moves. Då hade brorsan imiterat honom ett bra tag.
 
När jag var 8 år så gick Jackson´s musik heta hemma i vardagsrummet. En dag så kom pappa in. 
- Följ med in till sovrummet så ska ni få höra en sak, sa han och såg lite lurig ut.
Jaha, tänkte jag och brorsan och sprang in i sovrummet och satt oss i sängen. Den dagen glömmer jag aldrig. Då hade mamma och pappa bokat biljetter till HIStory Tour på Ullevi i Göteborg. Snacka om vilken glädje som utbröt. Och då var det typ ett halv år kvar innan vi skulle åka till Göteborg.
 
De där månaderna var det segaste jag hade varit med om.
 
Men sen kom sommarlovet, och sedan blev det den 16 augusti. Där satt två förväntansfulla killar som var 8 respektive 11 år, på läktaren på en utav Sveriges största utomhusarenor. Pappa var naturligtvis med han också. Just då fattade man inte hur stort det var. Man var så liten. Konserten började och det var det största jag var med om, och det är det fortfarande. Ingen kan någonsin komma i närheten utav hans shower framför allt.
 
Den konserten kommer jag aldrig glömma så länge jag lever. Det är förräns nu när man är lite äldre (21 år) som man förstår hur stort det var egentligen. Ibland kan jag tänka tillbaka på när Michael ställer sig i strålkastaljuset och med hatten i högsta hugg, river av "Billie Jean". Jag kan se tillbaka på när han kommer ut ur rymdraketen precis innan han kör igång. Det dånet som utbröt bland publiken sitter än idag fast på hjärnhinnan.
 
Skandalerna haglade tätt då och efter den turnén. Men det sket jag i, och det gör jag idag också.
 
Efter några år efter HIStory Tour så dog Jackson´s musik ut lite hemma. Visst kunde man slå på en låt lite då och då, men det var inte ofta. Även fans behöver vädra sig med annat ibland.
 
De senaste åren så kom hans musik lite tillbaka. Jag kunde sätta mig vid datorn och t ex lyssna på hela Dangerous-skivan utan problem.
 
Jag hade kompisar som rent ut sagt hatade honom. De dömde honom efter hans utseende, men då så tänkte jag att det är ju människan som räknas. Det är liksom insidan man ska leva med. De åren kompisarna retade mig för att jag gick med t-shirten "HIStory Tour", så var det lite jobbigt. Det blev tillslut ett tabu att lyssna på Michael i skolan i alla fall.
 
Men jag stod upp för mig själv. De skulle inte få förstöra mina upplevelser. Nu de senaste åren så får jag höra helt andra saker. Att han var en stor artist och har gjort mycket för den här världen. De kanske har upptäckt honom sedan han gick bort?
 
Jag glömmer aldrig dagen i somras då min bror smsar:
"Michael Jackson är död"
 
Jag trodde inte mina ögon. Jag skrev och frågade om han skämtade, men det gjorde han inte. Den dagen var den tyngsta på länge. Då spelades hela konserten i Göteborg upp framför ögonen på mig. Låtarna, dansen och publikens jubel. Vilken tragedi!!!
 
Sedan han dog så har man verkligen satt prägel på sin vardag. Man kan bara inte leva utan hans musik. Det går knappt en vecka förrän man halkar in på Spotify.
 
Världen har förlorat ett utav univrsums genier. En person som har lyckats med all sortens musik.
 
Michael Jackson var en utav de största inom alla kategorier. Jag kunde ha skrivit ännu mera, men då brakar väl blogg.se?


 Jag skulle vilja avsluta med ett klipp från HIStory Tour i Göteborg -97:


Sedan skulle jag vilja lista mina bästa låtar:

1. "Man In The Mirror" - Den bästa av de alla. Den känslan i den låten är helt obeskrivlig
2. "Will You Be There" - Den säger så mycket!
3. "Billie Jean" - Den klassiska av de alla.
4. "Thriller" - Den musikvideon gillar jag skarpt!
5. "Beat It" - Känslan när han tar skyliften ovanför publiken. Magnifikt!
 
Man kan förstås möblera om väldigt i den här favoritlistan. Jag kan ju säga att jag ändrar den från en månad till den annan. Alla låtar som han har gjort är en hit, de som är kända dvs.
 
Michael Jackson kommer att leva kvar i 100 år till!
 
//Marcus i Borlänge
http://roliganyheter.blogg.se

Anonym | Datum: 2010-02-28 Tid: 18:07:52

okej myusigt:)

vilken film?(:

jag har precis handlat, ska duscha nu sen kika lite på tv :)

susy | Datum: 2010-02-28 Tid: 18:13:48

japps, sj då??

matildac | Datum: 2010-02-28 Tid: 18:14:54

jao,själv:D

danten89 | Datum: 2010-02-28 Tid: 18:24:51

Niice :)

Joo det är fin fint =)

ElinStenberg! | Datum: 2010-02-28 Tid: 18:30:15

Jo det är bara bra, självdå?

matildac | Datum: 2010-02-28 Tid: 18:30:46

nicenice =D

pauline | Datum: 2010-02-28 Tid: 18:35:10

okej de lät bra de:D längesedan man såg skärgårsdoktorn :O

Michael Jackson | Minnesblogg | Datum: 2010-02-28 Tid: 18:40:05

Så fint skrivet! :')

Johanna | Datum: 2010-02-28 Tid: 19:00:27

Hoppas skolarbetet gick bra

CLIP | Datum: 2010-02-28 Tid: 19:06:24

Väldigt fint skrivet! Tänk att få uppleva det, åh!

Sandra | Datum: 2010-02-28 Tid: 19:35:08

vilken bra gästbloggning :)

pauline | Datum: 2010-02-28 Tid: 19:55:54

härligt:)

Fotoprinsessan (Fotoblogg) | Datum: 2010-02-28 Tid: 20:00:13

Bra, bra;)

Felicia | Datum: 2010-02-28 Tid: 20:02:46

Verkligen ett långt inlägg, men läsvärt! :)

Jag har haft en bra dag!!!! du själv då!?

PUUSS

Lue | Datum: 2010-02-28 Tid: 20:20:09

Kan skryta med att jag har VIDRÖRT michael jackson's <3 "lutnings-skor" från videon till Smoot Criminal! :D

Cybéle | Datum: 2010-03-01 Tid: 13:59:26

Mkt fint skrivet av Marcus,,va mkt kul & läsa det han skrev & klippet va awesome :D

Emma | Datum: 2010-03-01 Tid: 15:27:25

Fint skrivet!

Hanna: MJ fan | Datum: 2010-03-03 Tid: 19:01:37

Ååå, vilken dröm start! Sj så var inte min mamma eller papppa något fan, och mitt musik intresse var inte hundra % utväcklat när världens bästa musiker, bara sådär dog ifrån världen.

Så efter att han var bort så började jag först lyssna, och förstod vad jag hade missat. Michael öppnade mitt musik intresse med ett storslaget "Kaboom!" Och jag är honom evight tacksam för det.



18 Kommentarer | Startsidan
Publicerat det: 2010-02-28 | Klockan: 18:05:05 | Kategori: The fans


KOMMENTERA INLÄGGET HÄR!

Namn:
...................... Bloggadress:

E-postadress: (publiceras ej)
Kom ihåg mig?

Kommentar: