WWW.POPKUNGEN.BLOGG.SE

MINA TANKAR KRING XSCAPE

 
För varje album "skrev" (snarare beatboxade och sjöng hela arrangemanget i en liten bandspelare, såsom det geniet han var), Michael 60-70 låtar (!!) och L.A. Reid har fått tillträde till valtet där han förvarade ALLT. Valt 8 låtar, som Michael inte har släppt. Jag har hört att "Blue Gangsta" blev bortvald eftersom Michael gillade "Smooth Criminal" mer, och "Loving You" passade inte riktigt på Bad-albumets stuk.
 
Mina känslor är blandade för Xscape.
 
Även om jag gillar låtarna, betyder det inte att jag uppskattar att de har totalt ändrat stilen och soundet på flera av dem. Jag menar, var det inte meningen att de endast skulle modernisera låtarna, inte ändra dem? Exempelvis "Chicago" och "A Place With No Name" är helt olika från originalet.
 
Har ni sett dokumentären, som följde med Deluxe Edition? De (inte Stargate) beter sig som om deras remixer gör dem till musikgudar. Timbaland säger till och med under lyssnandet av originalet av "Blue Gangsta" att "This one don't sound as bad as the rest of them". Wtf?
 
Det faktum att Michael har sagt "I don't like remixes; I don't like it that they come in and change my songs", får mig att tveka om albumet. Som jag sa tidigare, så gillar jag låtarna – jag tycker exempelvis att instrumenten i "A Place With No Name" är hur häftiga som helst och Michaels röst i "Chicago" är så kraftfull att jag ryser, men de är ju inte alls såsom Michael hade tänkt att dem skulle vara.
 
Jag vet inte...!
 
Men samtidigt vet jag ju att detta är en hyllning, ett försök att "färdigställa" låtarna i Michaels anda. De må ha ändrat soundet på flera av dem, men hans röst. HANSS RÖSSSTTT. De har i alla fall inte kunnat ändra hans röst. Hans ENERGI.
 
Ni som tycker att det är respektlöst att dessa tidigare outgivna låtar har släppts har rätt. Men samtidigt tror jag inte att Michaels Estate skulle göra detta utan tillåtelse av Michaels familj. Och ni ska veta att Michael gillade dessa låtar. Bara det faktum att han spelade in mer än en vers av en låt betyder att han gillade låten, för det var så han arbetade: om han gillade känslan när han sjöng versen fortsatte han arbeta med låten.
 
Jag önskar att Michaels barn (eller Michaels mamma) kunde kommentera albumet. Vad de tycker, tycker jag.

Anonym | Datum: 2014-05-18 Tid: 20:59:56

Håller med! Jag är fett sur för att de förstörde Slave to the rhythm. Verisionen med Justin Bieber var till och med bättre än den de remixat. Den saknar nu "kraftfullhet" och det är synd - jag gillade låten när jag hörde den på youtube förra året!

sandraemrosen.blogg.se | Datum: 2014-05-19 Tid: 17:27:32

Åh vad glad jag blev nu som hitta din blogg! Min största idol och inspiration är Michael Jackson. Kommer att följa din blogg helt klart :D

Elina | Datum: 2014-05-19 Tid: 17:28:16

Vilken fin blogg, då jag äälskar Michael! :')
Jag tycker albumet är jättebra, med de nya versionerna kan man ju både lyssna på original eller, om man vill, ha lite mer modern version. :)

Robex Lundgren | Datum: 2014-05-19 Tid: 17:38:13

gillar du musik, missa inte min blogg intervjuar band varje dag
http://ghgumman.blogg.se/
http://www.facebook.com/mosanmusikfriket?ref=hl

Annster | Datum: 2014-05-20 Tid: 19:35:51

Han var en bra artist.
En musikalisk begåvnig :)



5 Kommentarer | Startsidan
Publicerat det: 2014-05-18 | Klockan: 19:26:00 | Kategori: Jag skriver


KOMMENTERA INLÄGGET HÄR!

Namn:
...................... Bloggadress:

E-postadress: (publiceras ej)
Kom ihåg mig?

Kommentar: